Vad är viktigt att tänka på när man pratar med en journalist? Vad signalerar kroppsspråket? Vad ska du absolut inte säga och hur når du fram med just ditt budskap?
Ingen annanstans går det att nå ut med sitt budskap och bygga varumärke och trovärdighet så kraftfullt som genom media. Väl använda mediatillfällen – i medvind och särskilt i motvind – skapar stort förtroende och goda relationer. Men det krävs kunskap och förberedelser. Ingen tar media på uppstuds.
I mediaträningen ger jag er verktygen för att lyckas. Ni får kunskap om hur media fungerar, råd kring hur ni ska förhålla er till media, konkreta tips på hur ni kan skapa uppmärksamhet för era frågor och hur ni bemöter kritik och hanterar krissituationer på sätt som stärker ert varumärke och minskar negativ exponering. Alltid trygga, alltid bekväma. Är ni en hel grupp som vill mediatränas eller önskar du individuell coachning? Mediaträningen skräddarsys och anpassas efter era behov.
Som tidigare nyhetsjournalist och även media- och marknadsstrateg har jag god kunskap och stor erfarenhet från alla tänkbara mediaaktiviteter. Min filosofi är att media aldrig är fienden. Ett mediatillfälle är alltid ett gyllene tillfälle att stärka förtroendet för både sin verksamhet och sig själv som person och att skapa intresse för sina frågor.
Jag beundrar Sofias förmåga att fördjupa sig i en stor bredd av ämnen, att snabbt komma till kärnan i en fråga och att lyckas få alla medverkande att samspela för bra publika framträdanden. Imponerande! Att ha den tillgången har varit en central framgångsfaktor. Hon gjorde mig alltid trygg på scenen, trygg med upplägg och förberedelser och säkrade alltid den röda tråden i varje forums budskap. Det har varit så kul att samarbeta med Sofia, hennes positiva attityd ger alltid extra energi.
ANNE ANDERSSON, STOCKHOLMSREGIONENS EUROPAKONTOR I BRYSSEL